احمد نعمتبخش دبیر انجمن خودروسازان در گفتگو با فراز، در خصوص اضافه نشدن دو پلتفرم در صنعت خودرو گفت: دلیل اصلی قیمت است که با زیان خودروها را میفروشیم. وقتی شرکتهای خودروسازی زیانده باشند پولی ندارند که روی پلتفرم جدید بخواهند سرمایهگذاری کنند. همچنین سرعت این دو شرکت(سایپا و ایران خودرو) برای ساخت پلتفرم کُند است.
او ادامه داد: کشورهای دیگر درصدی از فروش را برای آراندی میگذارند که در کشور ما سودی ندارند که بخواهند برای پلتفرم جدید هزینه کنند. چنین نابسامانی که در این صنعت دیده می شود بخاطر قیمت گذاری دستوری است که شورای رقابت هم به وظیفه خود عمل نمی کنند.
نعمتبخش تصریح کرد: روز اول عنوان کردند میخواهیم کاری کنیم خودروساز زیان نکنند و هر سه ماه یکبار هزینهها را بررسی میکنیم. حتی اگر نیاز باشد قیمت ها را افزایش میدهیم. اوایل سال شورای رقابت اعلام کرد ۷۰ درصد افزایش قیمت داده شود که معاون رئیس جمهور دخالت کرد که شورای رقابت مجبور به عقب نشینی شد و فقط ۴۰-۳۰درصد افزایش قیمت دادند. فلذا نتیجه این زیان سه ماهه اول برای ایران خودرو ۹ هزار میلیارد و سایپا نیز ۵-۴ هزار میلیارد زیان شد.
او اضافه کرد: چطور می توان از شرکتها انتظار داشت روی آراندی کار کنند؟ بیش از یک ماه که قیمت جدید را سازمان حمایت حساب کرده ولی شورای رقابت اعلام نکرده است به دلیل اینکه هزینههای مواد اولیه گران شده در نتیجه شورای رقابت از اعلام قیمت ها امتناع می کند. وقتی قیمت پایین باشد کیفیت نیز پایین است و مردم نیز ناراضی خواهند بود. وقتی به قطعهسازان هزار میلیارد بدهکار هستند و سفارش جدید به آنها بدهیم ابتدا طلب را مطالبه میکند. پاشنه آشیل صنعت خودرو قیمتگذاری است و بارها گفتیم که قیمتها باید درست شود ولی درست نمیشود.
دبیر انجمن خودروسازان در خصوص زیاندهی خودروسازان گفت: متاسفانه خودروساز درآمد ندارد و باید درآمد داشته باشد تا هرینه کند. هر خودرویی که به دست مردم می دهیم بین ۸۰ تا۳۰ میلیون در داشبورد مشتری میگذاریم و تحویل او می دهیم.
نعمت بخش در پاسخ به این سوال، باتوجه به مشکل پلتفرمی که در این صنعت داریم ولی شاهد هستیم که مونتاژ خودروهای چینی افزایش داشته گفت: به دلیل اینکه هزینهای برای شرکتها ندارد. آنها قطعات را از خارج میآورند و مونتاژ میکنند. خودروسازان خارجی بر روی پلتفرم هزینه کرده و قطعات را به ایران میدهند و در ایران قطعاتی را داخلیسازی میکنند. در نهایت مونتاژ می کنند و دست مردم میدهند. اینکه خود شرکت پلتفرم طراحی کند هزینه متفاوت است. اینها با هم قابل مقایسه نیست.
او درباره راهکاری که دولت باید در این عرصه پیاده کند بیان کرد: راهکار این است که اجازه دهند همه چیز آزاد شود. فروش تجمعی را هم جمع کنند. در حال حاضر هم واردات خودرو آزاد است و واردات دست دوم را تصویب کردند. اجازه دهند هیات مدیره شرکتهای تصمیم بگیرند چه چیزی تولید و چند تا تولید کند و چندتا هم بفروشند. اینکه چند بفروشند در چارچوب فرمول سازمان حمایت است، نه اینکه به مردم اجحاف کنند.
این کارشناس اضافه کرد: دولت صرفاً باید سیاستگذار باشد و نباید بنگاهداری کند. دولت میخواهد سهام خود را در این دو شرکت خودروسازی نگه دارد که مشکلی نیست ولی به اندازه سهام خود مدیریت کند. در حال حاضر مدیران ایران خودرو و سایپا را دولت تعیین میکند که حرف شنوی داشته باشند. ولی اگر صنعت خودروسازی در دست بخش خصوصی باشد وقتی ببیند سود نمی کند تعطیل می کند و با زیان کار را ادامه نمیدهد. یکی از ضررهای تعیین مدیران توسط دولت این است که با زیان هم مجبورند که بفروشند. ولی بخش خصوصی این را قبول نمیکند.
ویدیو:
سرنوشت دختر علوم تحقیقات
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟